Werkvormen en lesideeën
Inloggen | Registreren


dbp villangues

Ritzema Boskade 7
2101 GL Heemstede
Pays Bas
tel: 003123 5314459
fax: 003123 5329934
info@villangues.be

Werkvormen en lesideeën

- Inleiding
Villangues heeft voor u een aantal werkvormen opgenomen. De werkvormen bank is niet uitputtend en niet origineel. Sommige zult u al gebruiken, andere bieden u iets nieuws en sommige succesvormen van u staan er misschien nog niet tussen. Deelt u die dan met uw collega's via info@villangues.be. De werkvormen staan genoteerd in de vorm van leerlingeninstructies. U kunt die hun geven. Niets weerhoudt u er echter van zelf de touwtjes in handen te houden in uw les, het zijn uw leerlingen en het is uw keuze. De werkvormen zijn gebaseerd op het idee van meetbaarheid en automatisering. In veel gevallen laten de werkvormen zich ook combineren. Door in het overzicht hieronder op de werkvorm te klikken, opent u een pdf met de werkvorm in leerlingentaal. Meer over de achterliggende gedachten vindt u in De basisgedachten achter Taalstad.

- Overzicht
(de werkvormen zijn alleen in te zien als u bent ingelogd)

Schuivende rijen: een rustige vorm waarin leerlingen steeds met een andere partner min of meer hetzelfde oefenen. Geschikt voor het automatiseren van standaardvragen en standaardreacties.

Binnenkring, buitenkring: een variant op de vorige vorm waarbij alle leerlingen in twee kringen staan.

Kaartspellen: controle op woordkennis (start van onderwerp) en op automatisering (als het onderwerp voldoende geoefend lijkt), de leerlingen schrijven zinnen of zinsdelen naar keuze op kaartjes en spelen daarmee spellen in vele vormen. We hebben een deel van de kaartjes al voor u voorbereid.

Buurten: het echte oefenen van gesprekken waarbij steeds twee leerlingen feedback geven. Voor de francophones hebben we gesprekskaarten opgesteld. U kunt ervoor kiezen die de leerlingen wel of niet te geven.

Woordenvelden: start van een onderwerp om woordkennis te verstevigen.

Verslaggever: controle op automatisering.

Kleef aan: variant op: 'Ik ga op reis en neem mee', maar dan met punten uit de te oefenen situatie.

Gespreksboom: ontwikkelen van wendbaarheid in een gesprek.

Simultaangesprek: ontwikkelen van wendbaarheid in een gesprek door hetzelfde gesprek met drie anderen in het groepje te voeren.

Het fantasiedier en andere omschrijfoefeningen: ontwikkelen van compenserende strategieën aan de hand van vertelopdrachten en een omschrijfkader.

Posterpresentaties: variant op plaatje-praten, bij de start van een onderwerp voor automatisering woordkennis.

You-Tube: buiten de les een situatie met elkaar naspelen, opnemen op het mobieltje en al dan niet via You-Tube aan de leraar tonen.

Een dag uit het leven van de familie Lagrange: onder andere om werkwoorden te oefenen.

Interviewen: voorbereiding op het interview.

Stellingengesprek: voorbereiding op het stellingengesprek.


Over Taalstad